"baiya...baiya.."


Salam alayk..

Entri kali nih, kawe nk berkongsi pengalaman sket..fresh2 lagi..penagalaman yg berlaku smlam...bagi kawe, menda tuh xda la significant sgt pon..tp, lps pada peristiwa tuh, perkara tersebut meniti2 di bibir rakan2 kawe..walopon xda la diorang bncg scara seriyes psl peristiwa tuh, tp bg kawe, sekurang2nye diorang memikir n menilai disebalik perkara yg terjadi..

Mmg mula2  smpai kat india nih, kawe xleh nk nafikan...keadaan taraf hidup penduduk di sini terlalu rendah..sehinggakan terlalu ramai pengemis2 di tepi2 jalan2..dari yg sekecil2 bayi yg digendong, sehinggalah kpd yg setua2 nyer..mmg kesian..mmg kawe pernah n byk kali terpikir, betapa beruntungnya kawe kalo nk dibandingkan dgn diorang tuh...masih dikurniakn nikmat iman..nikmat kehidupan yg sempurna... ..  “ya Allah, jadilah hamba seorang hamba yg byk bersyukur kpdMu..’’ mmg btol la..kalo kita nk bandingkan perkara dunia, tgk la org yg lebih rendah tarafnya dari kiter..n kalo kiter nk bandingkan diri kiter dgn perkara akhirat, tgk la org yg lebey tinggi ilmu agama nya dari kiter...itu lebey menjadikn kiter seorang yg lebey bersyukur....

Str8 to the story..al kisahnyer...smalam tyme pegi solat jumaat..seperti biasa..lepas turun auto, akan ada la bdk2 yg akan tggu tmpt auto tu brenti untuk ‘mencari rezeki’...mmg xsah kalo xda..n tyme kawe trn tuh..kawe buat derk jer...walaupon ada sorang bdk pompuan yg menarik2 tgn kawe smbl meminta sampai ke pintu masjid...sampai jerk dpn pintu masjid, bdk pompuan tuh kena marah kat sorang mak cik yg tgk lepak2 dpn pintu masjid tuh..lalu bdk pompuan tadi pon meninggalkn kawe..seusai solat jumaat..kejadian bermula...jeng jeng jeng....(surprise la konon..hehe)..

Tgh kawe siap2 nk kuar masjid, kawe terperasan ada sorang ‘bdk pompuan’ menunding2 jari ke arah kawe..kawe wat derk jerk..tp x semena2 lps tuh..bdk pompuan yg ‘entertain’ kawe tyme kawe sampai masjid td berlari kea rah kawe n tros meminta2 sambil menarik2 tgn kawe..mule2 kawe wat derk jerk..sbb senior2 ckp..diorang nih, kalo lagi kita bg, lagi tu diorang akan tros kejar kiter...tp yg smalam nih laen sket...ingatkan skjap jerk dier ikut kawe..tp rupenyer x..sambil menarik2 tgn kawe, terus jer bdk pompuan tuh meminta2...sorang sahabat kawe yg terperasan...ada la jugak mghulurkan beberapa rupee kat kawe...untuk diberikan kpd bdk tuh...tp tu la..yg kawe ckp atas tuh mmg btol..dah bagi dah..tp tros jerk dier kejar kawe..huh...kawe jadi pelik...kawe bagi lagi..tp tros mintak lg..herm...ntah ler...kawe pon  xpaham... sampai ler setelah beberapa minit, time kawe nk lintas jaln, baru bdk pompuan tuh ‘ditinggalkan’ oleh kawe...

Herm...kawe citer sume nih..bkn nyer berniat untuk menghina diorang tuh sumer...tp apa yg kawe nk highlight kan kat sini...mnda nih bkn sume org pernah rasai...beza dgn kat mlaysia..yg boleh kawe katekan...meminta tanpa memaksa...seperti yg berlaku kat sini...tgh kawe duk belek2 kitab suci al quran..kawe terjumpa ayat nih...

"sesungguhnya org2 bertakwa berada di dalam taman2 syurga dan mata air, mereka mengambil apa yang diberikn Tuhan mereka.Sesungguhnya mereka sebelum itu (di dunia) adalah org yg berbuat baik, mereka sedikit sekali tidur pada waktu malam, dan pd akhir mlm mereka memohon ampunan kpd Allah, dan pada harta benda mereka ada hak untuk org miskin yg meminta dan org miskin yg tidak meminta.." 51:15-19
Agak sedikit tersentak dan terdiam apabila memikirkan apa yg telah difirmankan oleh Allah nih..kalo nak bndg dgn diri kawe ni..mmg jauh lagi la agaknye dari syurga Allah swt..tp sekurang2 nyer...kite bley mencuba untuk menjadi yg terbaek..pernah kawe terdengar satu pepatah.. “ lebey baek dikatakan bodoh setelah kita mencuba utk melakukan sesuatu daripada kita menjadi bodoh sombong yg malu untuk mencuba melakukan sesuatu...” lebey kurang le..kawe pon xingat...

Berbalik pada ayat diatas..mmg, keadilan Allah tuh suatu misteri..kita sendiri kadang2 terfikir apa sebenarnya hikmah akan setiap perkara yg Allah swt tetapkan dan jadikan..Allah jadikan yg kaya supaya dpat membantu yg miskin..tp apa terjadi pada kita..biler kiter dikurniakan sedikit kelebihan dlm rezeki..kita gune duit tuh untuk kepentingan diri..(kawe la tuh) tanpa kita sedar..dlm rezeki yg Allah bagi kat kiter tuh...ada rezeki org laen n rezeki makhluk laen...cume Allah gunekan kiter jer untuk kite salurkan kpd mereka..

Cam perkara yg berlaku mggu lepas...tyme sronok2 maen air sungai kat waterfall, makann kami kena curik dgn encik2 kera yg berkeliaran kat situ...geli hati gak biler kawe pk balik...kalo la kiter tau yg makann tuh akan jadi milik encik2 kera kat situ, adakah kita akan beli makann2 tuh??sure la tidak kan..hehehe..tp tu la..betapa indah nya setiap yg Allah tetapkan dan catat kat Lauh Mahfuz...tggl kiter je lagi..nak bersyukur ke tak...nak beramal dgn sebenar2 amal agama ke tak...n nk jadi org yg soleh ke tak...??tepuk dada..tanye iman..




keadaan kampung manipal..





  lagi2 manipal...





teratak diorang...





lagi tempat berteduh rakyat manipal...




lam auto...on da way masjid..hehe

8 comments:

  miya

December 5, 2009 at 8:11 PM

amad, org penah dengar @ terbaca la kan.
if mereka yang meminta tu cukup sifatnya.teramat cukup, boleh bekerja, berusaha untuk sara hidup. bukan ke kite tak boleh manjakan mereka dengan wang ringgit rupee genih watsoeva la kan.

memang lah tak salah nak bersedekah. tapi bile memaksa, bukan tu lain pulak ke jadinya?

budak tu. ya saya sedia maklum dia budak. tapi, tak ke rase mak cik yang marah budak tu mungkin 'kepala' dorang?
walallahualam.

maaf,. just bertanya. saya masih jahil.

  Husaini

December 6, 2009 at 12:19 AM

herm...btol tuh mira..mmg kalo ikutkan, sumer yg cukup sifat tuh n mampu kerja kena usaha cari rezeki masing2..mmg nabi pon larang kita mengemis..
tp, keadaan mereka yg dlm keterpaksaan tuh yg menyebabkan mereka jadi pengemis..kat india nih, mmg populasi hidup dia teramat la tinggi..diorang dah mcam xda keje nak buat...n yang terbiar tuh pon ramai..especially kanak2..n kalo ikutkan...kat mane2 pon muke sama jer yg mintak...ntah le diorang nih...so, cara diorang adalah dgn mengemis jerk..kalo yg memaksa tuh mcm budak2 dlm 5 6 thn ke bwah..tp org yg dah tua2 xda la sampai yg memaksa...takpe la..kita niat jer, buat amal sedekah tuh kerana Allah..bahagian kite, insya Allah kita akan dpt kat akhirat nanti..tp, yg bahagian pengemis tuh, nanti dia sndiri la yg jawab...husnuzhon je la..

  miya

December 7, 2009 at 2:48 AM

sama je india dengan egypt mad. duk sini kalau boleh orang mmg tanak kuar la. tak sanggup tgk budak-budak kecik. sedih la. ngan makcik2 lagi. tapi betul la kata amad tu, husnuzhon je la.

tapi kan mad, nk gk cite. ada sorg makcik sini tau. ya Allah demand gile. dia mintak sedekah, tyme tu orang baru beli roti. orang bagi la roti tu tau. satu plastik plak tu org bagi. mula-mula dia amik. lepas tengok roti, dia bagi balik, tanak. gile demand. nk duet jugak. tsk. sabar je lah :)

  Husaini

December 7, 2009 at 8:43 AM

haha..mcm2 kerenah manusia nih..tapi dakper la..best gop dapat pngalaman camtuh..bkn slalu terjadi..at least ada la jugop menda nok criter kalo org tanyer menda2 sal egypt...haha

  ziarah76

December 17, 2009 at 10:15 AM

menarik pengalaman tu. Maaf tanya, ke India atas urusan apa? dakwah ke?

  Husaini

December 17, 2009 at 11:40 AM

jazakallah ziarah76..
herm..dah dkt 3 bln kat bumi india nih..belajar ilmu dunia sket..hehe..kat kawasn yg sy blajar nih, x ramai org islam..n kat sini pon mmg usaha sy x nampk lagi yg jln kat sini..lemah jugak la..sdare tlg doa la untuk saye nih ngan org2 kat sini..doa jgk saya cpt2 dpt pi markas..=)

  Ahmad Al-Hadi

December 31, 2009 at 8:20 AM

menarik hidup di india ni kan...baru kadang2 kita terasa nikmat hidup di malaysia....sy teringat pengalaman masa di india....babi berkeliaran di sana sini....toilet awam dia memang di awamkan betul.....memang bole melepas kat mana mana....apa-apapun kena usaha hubungkan diri dengan markas....teruskan menulis pengalaman di sana....

  Husaini

December 31, 2009 at 5:31 PM

herm..btol apa yg sdare ckp tuh..
tp, at least dpt la jugak blaja byk menda biler duk kat bumi org nih..mmg byk pgalamn menarek blajaar kat sini..insya Allah nnti akan dikongsi..doakan saya n org2 tmpatan kat sini..biar sume dpt hidayah Allah swt..

Related Posts with Thumbnails