Sukarkah Untuk Berubah??

Salam Maal Hijrah 1430H buat semua pembaca..sedar tak sedar..lagi setahun umur berlalu..yang kanak2 meningkat remaja..yang remaja meningkat dewasa..yang dewasa menjadi tua..yang tua pula saban hari hanya mehitung masa untuk dipanggil yang esa..seeloknya, masa yang ada nih kita guna untuk terus bemuhasabah diri memikirkan betapa banyaknya dosa yang pernah dilakukan, sempurnakah solat kita seiring peningkatan usia kita, cukupkah amalan kita dan sudahkah kita bertaubat terhadap smua yang kita lakukan sama ada dalam kita sedar ataupun tidak...

Semalam, saat duduk bersahaja di rumah, beberapa msg salam maal hijrah masuk ke inbox nset..hehe..terima kasih buat syazana, muneera, n rashid sbb masih ingat kat empunya diri ini dan atas nasihat yang diberikan..tapi satu msg yang yg datang dr naqib usrah, Pak Cik Ramlan, walaupun simple dan ringkas, tapi memberi kesan yang mendalam bagi sesiapa yang mengerti dan memikirkan..

"Gaza dihujani peluru & bon semalam, 255 trbunuh & 600 cedera dlm serangan sejak 1967. Mari berhijrah dgn memartabatkan diri & umat. Salam Maal Hijrah 1430H”

Tanpa kita sedari, sebenarnya ramai saudara2 kita yang menderita di luar sana sedangkan kita pula hidup bersenang lenang di bumi Malaysia ini.. sedangkan nabi s.a.w pernah bersabda bahawa umat islam itu adalah bersaudara..so apa yang terdaya kita lakukan adalah..sama2lah kita berdoa untu kesejahteraan mereka dan supaya mereka terlepas dari kezaliman yang seakan tiada hentinya…

Teringat sebuah cerekarama terbitan tv3 sabtu lps..tajuknya ‘Sama..tapi Tak Serupa’..mmg bertepatan dgn tajuknya..cerita ini mengisahkan 2 keluarga yang berlainan sosiobudaya dan sosioekonominya..satu keluarga berpegang teguh dgn ajaran agama tetapi hubungan dgn manusia laen tak terjaga, merendah rendahkan golongan wanita dan tidak menghormati orang laen..ttp satu keluarga lagi..walaupun menyimpang jauh dari kehidupan beragama, ttp banyak melakukan kebajikan, dpt hidup dalam keluarga yang harmoni dan saling menghormati antara satu sama laen..tetapi akhirnya masing2 sedar akan kesilapan dan berjayan kembali ke pangkal jln..

Bercakap pasal perubahan, tidak semudah sebagaimana yang diucapkan..senangkah seorang perokok berhenti dari merokok? senangkah seorang pemalas menjadi ‘perajin’? Senangkah seorang pendosa berubah kpd sorang yg beramal soleh? Atau senangkah seorang pembuka aurat untuk terus munutup aurat tanpa perlu menunggu adanya gelaran ‘haji’ atau ‘hajjah’..pasti..jawapannya adalah tidak..itulah hakikat manusia, mmg sukar untuk berubah..tapi ingatlah firman Allah s.w.t

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sebelum kaum itu berjuang keras untuk mengubah nasibnya sendiri” (Surah ar-Raad ayat 11)

Ni ada satu cerita menarek..smoge dpt amek pengajaran..

Di satu sekolah di jerteh, seorang guru dgn tekun mengajar pelajaran sejarah kpd anak muridnya..kelihatan pula muridnya berbagai2 ragam..ada yang buat muke poyo, ada yang wat muke seposen, ada yang lena diulit mimpi dan ada yang curi2 berbual2 kosong..tapi suasana masih dlm keadaan terkawal..al maklumlah..subjek yang agak ‘menarek’..hehehe..tak lama lps tuh, cikgu tuh tiba2 jerk brenti mgajar n berkata kpd pelajarnya.. “..baiklah pelajar, cikgu ada satu aktiviti menarek untuk korang”..apa lagi..yang tertido terus terjaga, yang berckap tros berhenti, n yang focus plak, buat2 frust..hehehe… “..macam nih..” kata cikgu tersebut “..kalo cikgu angkat tangan kanan, korang ramai2 jerit ‘kelopak’ n biler cikgu angkt tgn kiri plak..korang kena jerit ‘jantung’ ramai2..paham….?”..serentak murid2nya menjawab.. “paham cikgu!!!” lalu cikgu tu pun berulang2 mengankat tangan kanan dan kirinya berselang seli..murid2nya dpt mengikut setiap arahan cikgu tadi dgn begitu cekap walaupun agak perlahan pada mulanya…riuh suasana kelas tersebut..cam ada koir plak..plajar2 ape lg..bkn sng bley menjerit time kelas bosan camtuh..hehehe

“Ok..skarang cikgu nak korang swith..biler cikgu angkat tangan kanan, korang kena jerit ‘jantung’ dan biler cikgu angkat tangn kiri plak, korang kena jerit ‘kelopak’… “oh..senang jerk tuh cikgu..beress..” jerit sorang pelajar yg agak glemer yg bernama Sein.. lalu cikgu tersebut melakukan hal yang serupa seperti tadi..ttp keadaan skarnag berlainan..pelajar2 nya agak konfius dgn arahan yang baru dgn arahan yang lama..agak berterabur pada mulanya..masih terbiasa dgn arahan yang lama..cikgu nya terus2 mengulang perbuatn tersebut..dan tidak lama selepas itu..pelajar2 mula dpt menyesuaikan diri dgn arahan baru tersebut..setelah merasakan apa yg dilakukan olehnya mencapai objektifya..guru tersebut berhenti..lalu bertanya kepada pelajarnya…

“Apa yang kamu dapat dari aktiviti ini Sein..?” tanyer cikgu tersebut.. “Er..Er..ntah la..enjoy kot..” tergagap2 Sein menjawab..serentak dgn itu..suasana dlm kelas gamat dgn derai ketawa pelajar2 laen…

“ Enjoy tuh mmg btol Sein..tapi ada menda penting yang cikgu nak sampaikan sblm cikgu tamatkan pengajaran hari nih..sebenarnya..semua manusia boleh berubah..semua tuh terletak pada kemahuan dan keyakinan masing2..keadaan persekitaran jugak byk mmbantu..macam apa yg cikgu telah buat tadi..mmg biler kita terbiase dgn satu perkara buruk yang kita lakukan, kita tidak akan merasakan ianya satu kesalahan dan senang jerk kita lakukan..contohnya merokok..tapi biler kite dah insaf dan mahu berubah..saat yang paling sukar adalah saat penyesuaian dgn suasana baru yang cuba kita hadapi..mcam keadaan biler cikgu switch arahan tadi tuh..mmg mase tu memerlukan azam yang kuat, dan sokongan yang berterusan..macam2 ujian yg akan kita tempuhi..maser tuh la kawan2 yg dulunya punyerlah kedekut nak bagi rokok kat kita, tp time tuh baek hati la plak nak bagi sekotak..tapi kalo kita berjaya lawan dan tahan nafsu kita..hasilnya, kita akan dpt mcm keadaan yg last skali tuh..yg maner kita akan berjaya adapt diri kita dengan suasana baru..atau dgn kata laen nyer,,kita berjaya berenti merokok..ok..fikir2kan dan selamat beramal…selamat tahun baru hijrah..” kata cikgu itu lalu berlalu meninggalkan kelas..

Suasana dlm kelas seakan2 berubah..semua pelajar sebuk mengulangkaji pelajran smbil menunggu cikgu Bio dtg ..tiada lagi yg tido..tiada yg berbual2 dan tiada yg maen..masing2 seakan2 mendapat suntikan baru dgn wajah yg penuh dgn azam baru…

2 comments:

  kina

January 1, 2009 at 6:19 PM

salam/..semoga kiter sama2 berubah ke arah kebaikan..

  ain izzaty

January 9, 2009 at 9:26 PM

better than the previous ones( suke ati ak jek, hehe)...

btw, marilah kita berdoa utk saudara kita di palestin..semoga mereka dilindungi Allah..amin..

Related Posts with Thumbnails