Mengapa Perlu Menjaga Mutaba'ah??

Mutabaah (pengawalan) ibadah merupakan suatu elemen yang amat penting dalam proses pembinaan (takwin) seseorang muslim yang soleh dan musleh, atau dalam erti kata lain membentuk seorang muslim yang berdaya saing yang mampu melakukan pembaharuan untuk kebaikan agama, negara dan bangsa. Mutabaah ini sepatutnya diperiksa semasa halaqah atau usrah atau smartgroup yang diadakan secara rutin setiap minggu.

Mutabaah ibadah ini bukanlah merupakan suatu bentuk bid’ah (pembaharuan). Mari kita telusuri kembali sirah Nabawiyah seperti di bawah:


Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Siapa yang berpuasa hari ini?” Kata Abu Bakar: “Saya”. Rasulullah SAW bersabda: “Kemudian siapa yang mengiringi jenazah hari ini?” Abu Bakar berkata: “Saya”. Sabdanya lagi: “Siapa yang memberi makanan kepada orang miskin hari ini?” Kata Abu Bakar: “Saya”. Sabdanya lagi: “Siapa yang menziarahi orang sakit hari ini?” Kata Abu Bakar: “Saya”. (HR Muslim)


Sesungguhnya Abu Bakar merupakan khalifah Ar-Rashidin yang pertama setelah kewafatan Nabi SAW dan beliau digelar As-Siddiq (membenarkan) oleh Nabi SAW. Hampir mustahil yang Abu Bakar itu bersifat sombong untuk menunjuk-nunjuk amalannya kepada khalayak ramai. Tidak lain dan tidak bukan Abu Bakar berbuat demikian sebagai contoh tauladan atau pembakar semangat kepada jemaah yang lain.


Mutabaah ibadah ini dapat menyuntik satu kekuatan kepada kita untuk terus beristiqomah, beristimrar dan terus tsabat dalam melaksanakan perintah Allah dan rasul-Nya. Sesungguhnya, untuk beristiqomah dalam melaksanakan perintah-Nya merupakan suatu perkara yang memerlukan keazaman yang bukan sedikit dan usaha yang berterusan, bukan seperti kata pepatah Melayu, “Seperti melepaskan batuk di tangga”. Firman Allah SWT dalam Surah Hud,11:112:


“Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang telah taubat berserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan.”

Tanpa mutabaah yang mantap, apalah guna seseorang itu walau sehebat manapun kerjanya (dakwahnya). Firman Allah SWT dalam Surah As-Saff,61:2-3:


"Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan."


Sebagai tambahan rujuk pula hadis riwayat Imam Bukhori di bawah:


“Seseorang didatangkan pada hari kiamat, lalu dilempar ke neraka. Usus-ususnya menyemburat keluar dan ia mengitari penggiling tepung. Para penghuni neraka mengerumuni orang tersebut dan berkata kepadanya, ‘Hai si Fulan, apa terjadi padamu? Bukankah engkau dulu menyuruh kami mengerjakan perbuatan yang baik dan melarang kami mengerjakan kemungkaran?’ Orang tersebut menjawab, ‘Aku dulu menyuruh kalian mengerjakan perbuatan yang baik tapi aku sendiri tidak mengerjakannya dan melarang kalian mengerjakan kemungkaran tapi aku sendiri yang mengerjakannya.’.” (HR Bukhari)


Kita sebagai seorang muslim yang sentiasa mengaku dalam bacaan do’a Iftitah bahawa “Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah Rabbul ‘Alamin” sepatutnya berakhlak dengan akhlak Nabi Muhammad SAW. Sesungguhnya, Nabi SAW itu merupakan kekasih Allah SWT dan rasul terakhir yang menjadi contoh tauladan kepada semua umat di dunia. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Ahzab,33:21


. Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.

Berikut merupakan ibadah-ibadah yang biasa dimasukkan ke dalam senarai mutabaah:


q Qiyamullail (termasuk solat tahajjud)

q Solat Subuh berjemaah

q Bacaan al-Matsurat

q Solat Dhuha

q Tilawah Al-Quran

q Istighfar

q Hafalan Al-Quran/ Hadis

q Ziarah

3 comments:

  Yus Muslim

February 14, 2009 at 5:18 AM

salam..alhamdulillah..entry yg menarik..ana menunggu entry ni..
jazakallah akhi saini utk perkongsian ini..

  husaini

February 15, 2009 at 12:21 AM

syukran akh yus..
selalu2 la doakan ana ek..
=)

  izzah

May 20, 2010 at 9:59 PM

salam..mintak izin untuk copy entry ini ..bole..huhu

Related Posts with Thumbnails