sepagi sepetang..=)


Salam alaik sumer..

Alhamdulillah..stelah hampir seminggu syawal berlalu, kita masih diberi kekuatan dan kesihatan oleh Allah swt untuk kite meneruskan tugas kita sbg khalifah di muka bumi Allah swt yg fana ini..camne ngan pose sunat kawan2?..dah settle blom?? Cpt2 la settlekan..syawal pon dah tak lama nak meninggalkan kita..nabi pernah cakap..

“Sesiapa yang berpuasa penuh pada bulan Ramadhan, kemudian diikuti puasa sunat enam hari pada bulan Syawal adalah seperti dia berpuasa setahun penuh. (Muslim)..

Erm..rugilah kita kalo tak rebut peluang nih..hehe..erm..entry kali nih kawe nak bercerita la sket2 pasal life kat Manipal nih..terpesong sket dari tujuan asal ni blog nih..tp takpe..muge2 bley jadi pengajaran buat korang sume..

Alhamdulillah, stelah hampir 3 minggu brada di Negara org, boleh dikatakan diri kawe nih smakin menyesuaikan diri dgn keadaan disini..walaupon pada mulenye kawe ada gak menghadapi masalah kesihatan, tp rahamt Allah maha luas..alhamdulillah, skang dah sehat walafiat..mmg x dapat dinafikan, hidup di tmpt org, mmg byk dugaan dan cabaran nyer..kalo kat hostel nih, surau pon xda, apekan lg kat kolej..masjid pon agak jauh..kena naek auto(teksi) baru bley sampai, tp takpe la, dgn kesusahan, kita dpt blaja byk menda..

Erm..berada di INDIA, pada mulanya expectation yg biasa2 jerk..tp bile brada  di sini, barulah kawe tahu macam mana keadaan sebenarnya..hidup di tgh2 masyarakat yg taraf hidupnye begitu rendah byk menjadikan diri kawe dan rakan2 yg laen erti syukur yg sebenarnya..mmg hakikatnyer, perlu melupakan sekejap kesenangan hidup di bumi Malaysia..dan sejujurnya, kawe sgt2 bersyukur dapat berada disini..sentiasa dapat bermuahasabah dgn setiap apa yg Allah berikan kpd kita..dan kawe harap, selama kawe brada di sini, byk dapat merubah diri ini yg dhaif..insya Allah..

Aidilfitri di sini, tiada apelah yg perlu dihilightkan..mmg btol2 kena dgn fitrah aidilfitri itu pon sndiri..syukur..sabar..ikhlas..alhamdulillah..

Kelas, ??so far Alhamdulillah..sgt2 efficient dan menarek..walaupon kadang2 tersengguk2 dlm kelas, tp tu normal la bagi seoran student..hehe...

K ar..lenkali kawe sambung..ngan sedikit pengisian laen..kalo kita tau satu benda, tp kita amalkan, lebey baek dari kita tau sume benda..tp langsung kita x hiraukan..renungkan..

Rasulullah saw bersabda: "Apabila Allah kasih kepada seorang hamba, maka Ia memanggil Jibrael dan memberitahu kepadanya: 'Allah telah kasih kepada fulan, maka kasihlah engkau kepadanya.' Kemudian diumumkan kepada sekalian ahli langit, 'Sesungguhnya Allah kasih kepada fulan maka kasihlah kamu sekalian kepadanya', dan setelah dikasihi penghuni langit, diberinya kejayaan pada orang bumi." (Bukhari, Muslim)



 
Gambar kenangan Aidilfitri 1430..





0 comments:

Related Posts with Thumbnails