Petang Yg Mendung...('',)

Alhamdulillah..td ana dan sahabat2 sempat lagi hadiri usrah mingguan yang kami adakan di masjid negeri Selangor petang tadi..walaupun balik dlm keadaan basah dek bermandikan ujan, tapi kepuasan tu kami dapat demi menambah ilmu di dada..teringiang2 suara sorang ustaz yang pernah bitau ana dan sahabat2 dulu… “kamu sumer nih dah bagus buat kerja agama..buat dakwah..ajak orang amar makruf nahi mungkar..tapi kamu janganler ikut orang jer..apa yang penting..miliki ilmu dan kuasai ilmu agama tersebut..baru senang nak wat dakwah..”.. walaupun hakikatnya nasihat yang diberikan bernada agak sinis, tp apa yang dikatakan oleh ustaz tersebut banyak benarnya..insya Allah akan diusahakan..

Berbalik pada program usrah td..mmg kalo nak ikutkan hati..malas jerk nak pgi usrah tadi…dahle jauh..ngan letihnya..ngan keadaan cuaca nyer yg mendung nyer..tapi Alhamdulillah, Allah masih pilih untuk kami pergi menimba ilmu agamanya..

Perbincangan td banyak berkisar tentang dakwah islamiyyah teras kebangkitan ummah..termasuklah maksud dakwah, dalil2 kita kena berdakwah..tujuan kita berdakwah dan sebagainya..

Tapi apa yang paling menarik perhatian ana ttg topic perbincangn td ialah apabila masuk berkenaan dengan hokum berdakwah itu sendir..adakah wajib?? Fardhu?? Ataukah sekadar sunnat??erm.. Alhamdulillah Allah buka pengetahuanNya untuk ana dan kawan2 memahami dengan lebey mendalam ttg hokum dakwah …

Secara ringkasnya..ada 2 hukum berdakwah yang telah di sepakati oleh para ulama’..

1. Fardhu kifayah…dalil nyer bley rrujuk surah Al Imran:104.. nak bahaskan mmg akan jadi panjang lebar..hihi

2. Fardhu Ain…yang byk dalil n hadis..antaranya bley rujuk surah Al Imran:110

Hadis nabi s.a.w “barangsiapa dari kamu melihat kemungkaran hendaklah dia mengubah dengan tangannya, apabila tiada kuasa, maka dengan lidahnya,apabila tidak kuasa, dengan hatinya, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman..(Muslim)

Apa yg ana nak highlightkan kat sini, hujah mengatakan dakwah itu adalah fardhu kifayah adalah lebih tepat apabila TELAH ADA SATU PEMERINTAHAN ISLAM….tapi bagi konteks Negara kita sekarang ni, kita sendiri dapat nilai bagaimana system pemerintahan yg kita amalkan sekarang..so, senang crite..hukum berdakwah bg kita sumer skang nih, adalh FARDHU ‘AIN.. ditambah pula dengan keadaan umat sekarang yang penuh dengan ‘penderiataan’ seolah-olah tiada golongan yang mahu mengajak mereka ke arah kebaikan..itula kesilapan kita hari ini.. berdakwah hanya bertumpu kepada golongan2 baik..yg dah pergi surau..yang slalu attend kuliah..tapi apa nak jadi dengan anak2 muda yg masih ‘kertepinggiran’?? sape nk ajak diorang tuh??

Hrm..sama2 kita muhasabah..

p/s: burn mase study smate2 nk wat post nih..takpela…moge2 sume dpt amek pengajaran n same2 kita fikir atas umat…



2 comments:

  Kembara Musafir

April 16, 2009 at 4:45 AM

Bgs...S2 artikel yg menarik.Tuk kali ni,akh da sentuh tntg hukum bg kite sebgai umat Islam berda'wah...mgkin,akh bole postkn pula method2 dlm berda'wah tuk lain kali...

nape ye???
masih ramai gol yg terpinggir...
jauh darpd sinar agama...
nape agaknyer da'wah hanye tertumpu pd sesuatu gol????

mgkn ade yg serba x kene dgn method yg dibawa oleh dua'...
mksudnye pendekatan yg digunakan kepda mad'u...

  Anonymous

July 29, 2009 at 10:30 AM

salam,sye amat setuju dgn pndapat saudara.mrk hanya b'dakwah dgn kaum2 mrk yg b'tudung labuh dan b'topiah shj tp bagaimana pula dgn kwn2 mrk yg dah jauh t'pesong?knp t'jd nya pkr sebegini?

Related Posts with Thumbnails